Tradiția felicitărilor de Craciun a aparut in Anglia, in era Victoriana, la jumatatea secolului 19.
Premergatoare felicitarilor de Craciun sunt considerate scrisorile speciale trimise de baietii care erau educati in internate, departe de casa, celor dragi in ajun de Sarbatori. Aceste scrisori, numite „Christmas Pieces”, erau deosebit de elaborioase, si dovedeau parintilor cat de bine au invatat sa scrie si sa deseneze copiii in respectivul an scolar. Astfel, erau bordate cu diferite desene reprezentand flori si scene biblice, si erau caligrafiate cu atentie cu un scris deosebit.
In 1840 a fost introdus de catre Rowland Hill sistemul intitulat „Penny Post” (posta pentru un penny) care permitea trimiterea de corespondenta la pretul de doar 1 penny. Ideea deosebit de simpla, a produs o crestere spectaculoasa a corespondentei de Craciun.
Primele felicitari „in serie” scoase catre vanzare au aparut in anul 1843. Omul de afaceri englez Sir Henry Cole i-a cerut bine-cunoscutului artist londonez John Calcott Horsley sa deseneze o felicitare, care mai apoi a fost imprimata in alb-negru si colorata de mana. In total au fost scoase 1000 de exemplare, care au fost vandute in magazinul din Londra al omului de afaceri la pretul de un shilling bucata. Aceste prime felicitari infatisau o familie fericita inchinind un toast catre destinatar. Desi s-au vandut, totusi au fost criticate pentru ca promovau alcoolul si implicit betia.
Ideea a fost preluata si de alti comercianti, astfel ca in 1860 se produceau si se vindeau la o scara destul de larga felicitari de Craciun. In continuare, acest obicei a prins o si mai mare amploare in 1870, o data cu scaderea valorii timbrului postal la jumatate de penny.
In America, industria felicitarilor de Craciun nu s-a dezvoltat pana in anul 1870, cand comerciantul Louis Prang, emigrant de origine germana, a deschis un mic magazin de litografie in Roxbury, Mass.
Primele felicitari scoase pe piata de Louis Prang aveau un design simplu, cu niste flori si cuvintele „Merry Christmas”.
Pana in 1881 Prang a ajuns la cifra de 5 milioane de felicitari pe an, si practica acelasi obicei preluat din Anglia, si anume de a organiza concursuri cu premii substantiale pentru artistii ce realizau felicitari de Craciun.
In zilele noastre, in America, se aproximeaza ca se vand un numar de cateva miliarde de felicitari anual.
SURSA-http://www.egirl.ro/lifestyle/sarbatori-si-traditii/istoria-felicitarilor-de-craciun-395
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu