Francis Ford Coppola s-a nascut in Detroit, Michigan, SUA pe 7 aprilie 1939.Crescand intr-o familie italo-americana Coppola a avut o sursa de inspiratie pentru cariera lui patrunzand prin familia sa,tatal cantaret si mama actrita,in minunata lume a showbiz-ului.Isi ia diplomele in regie-film la Hofstra University si UCLA.
Dementia 13 (1963) a fost primul sau film in care a lucrat alaturi de Roger Corman fiind asistentul acestuia.Pana in 1969 Coppola a avut colaborari ca scenarist a facut adaptari de scenariu dar cea mai importanta realizare a sa la acel timp a fost filmul Patton,caruia ia scris scenariul,a primit Oscarul pentru cel mai bun scenariu adaptat.
In 1969 pune bazele unei companii independente de film in San Francisco,American Zoetrope impreuna cu George Lucas.Incep cu THX 1138 (1971) film regizat de Lucas si la care Coppola a fost producator dar continua cu un film grandios care va ramane in istoria cinematografiei:The Godfather (1972).Acest film in aduce lui Coppola un oscar pentru scenariu.Filmul va avea o continuare The Godfather: Part II de asemenea foarte bine vazut motiv pentru care va primi 6 premii Oscar,si o alta ceva mai tarziu in 1990 The Godfather: Part III .Un alt film al lui Coppola care nu trebuie uitat este Apocalypse Now (1979) film premiat la Festivalul de Film de la Cannes.
La 9 ani se imbolnaveste de poliomelita , ceea ce-l va face sa stea aproape paralizat in pat o perioada mare de timp. Atunci singura lui distractie sunt marionetele , pentru care improvizeaza spectacole si face filme cu o camera de 8 mm , filme pe care singur le monteaza si le sonorizeaza .
Se hotaraste sa se faca artist in 1957, cand la 18 ani intra la HOFSTRA, la Arta Dramatica unde atrage atentia printr-un montaj foarte personal al piesei “Un tramvai numit dorinta “ (A Streetcar Named Desire, de Tennesse Williams).
Aici cunoaste diversi actori si viitori colaboratori.In 1960 isi ia titlul in Arta teatrala si in acelasi an se inscrie si la UCLA, dar al carui plan de cursuri nu-l satisfsce , insa aici il intalneste pe Jim Morrison , a carui muzica o va integra in banda originala a filmului Apocalypse Now.
In perioada lui 60 va face filme erotice , de proasta calitate , dar nu il intereseaza , asa apar Tonight for Sure si The Bellboy and the Playgirls . In 1962 il cunoaste pe Roger Corman, care vede in Coppola un tanar talent pe care-l poate invata cum sa-si foloseasca calitatile .Practic Coppola devine asistentul lui personal.
Lui Coppola I s-a oferit sa regizeze un film bazat pe libret musical al unui spectacol de pe Broadway Finian’s Rainbow, film facut pentru Petula Clark —in primul ei film american si veteranul Fred Astaire, si produs de Jack Warner, care a ramas descumpanit cand a vazut aspectul hippie al lui Coppola din acea epoca . Adaptand materialul, Coppola reusi sa faca un film meritoriu si datorita caruia actrita Petula Clark afost nominalizata pentru prima oara la Globul de aur.
Astazi acest film este unul uitat ,mai ales pentru Coppola care-l trateaza cu indiferenta . In 1971, Coppola castiga un Oscar pentru cel mai vun scenario original impreuna cu Edmund H. Northon pentru filmul Patton. Participarea sa este prodigioasa iar celebrul titlu era numai preludiul pentru perioada sa de aur in timpul careaia se va converti treptat in regizorul cel mai influent din lume , mai celebru , producator puternic si de mare ambitie si apoi intr-un regizor blestemat de megalomanie .
Intre 1971 si 1972 se vazu prins in proiectul care –I va schimba viata .S-a apucat de ecranizarea unui best-seller publicat de putin timp , scris de scriitorul Mario Puzo, Coppola vazu cum i s-a schimbat viata intr-un infern in numai 52 de zile , a terminat si a vazut cum filmul sau s-a transformat in cel mai norocos din toate timpurile si castigator a 3 premii Oscar , iar el fu transformat intr-un creator capabil de a ridica cele mai ambitioase proiecte imaginate .
Facand un studiu asupra distributiei si aceasta era neconforma datorita prezentei a unei vedete in declin - Marlon Brando si prezentei unui cvasidebutant Al Pacino— Coppola a trebuit sa se lupte cu executivul de la Paramount ca sa I se respecte deciziile si pentru a nu fi schimbat in saptamana inceperii filmarilor cu un regizor mai putin violent , si asta deoarece credea ca nimeni nu ar fi fost capabil sa-I dea filmului acea intesitate pe care o asteptau milioanele de spectatori din sala . Coppola le demonstra ca Pacino era cel mai indicat sa fie personificarea personajului pe care –l interpreta , iar , Marlon Brando, in colosala creatie a Nasului , demonstra inca o data in plus marele sau talent , astfel ca din acel moment el fu intruchiparea mafiotului , pe care multi au incercat sa-l imite .
Coppola, care a scris aceasta adaptare mana in mana cu Puzo, de la inceput lua acest proiect ca I datorie profesionala ,dar putin cate putin fu castigat de povestire si I impregna si cu propria sa experienta italo-americana, dadau-i povestirii o veridicitate si o credibilitate cum de putine ori s-a putut vedea .Mandria de a fi considerat ca cel mai bun fotograf a lui Gordon Willis si tusa productiei - celui care avea sa devina de atunci incolo colaborator a lui Coppola - Dean Tavoularis, au sfarsit prin ai da filmului Nasul acea aura de clasicism de neuitat care de atunci ii face sa se pasioneze dupa el , pe toti cinefilii .
Dar ambitia si talentul lui Coppola nu cunosc limite si atunci sa decis sa se transforme in cea mai mare stea cu doua opere de maestru . Doi ani dupa Nasul –care l-au transformat in multimilionar , filmeaza Conversatia si a doua parte din Nasul
In plenitudinea sucesului si avand incredere in sine insusi , in martie obtine 6 premii Oscar pentru Nasul II si “La Palme d’Or “ pentru Conversatia . A fost unul dintre putinii regizori care au participat si au fost nominalizati cu doua filme in acelasi an .
Rolul din Conversatia va fi unul din cele mai bune roluri pentru Gene Hackman .Conversatia venea dupa Afacerea Watergate. Si este considerat de multi ca “opera magna “ a lui Coppola .
Considerandu-se aidoma zeilor , trufas si bogat , Coppola acum a avut timpul sa scrie adaptarea romanului “Marele Gatsby “ si sa-l ajute pe prietenul sau George Lucas sa-si produca filmul American Graffiti.
Primul film al lui Orson Welles trebuia sa fie adaptarea faimoasei povestiri a lui Joseph Conrad Heart of Darkness , dar acest proiect fu abandonat datorita costurilor sale ridicate.Aproape dupa 40 de ani nu exista un continuator mai bun decat Coppola .Dandu-si seama ca numai el era in stare sa duca la bun sfarsit acest proiect , incepu filmarile pe 1 martie 1976 fara sa stie ca abia pe 21.mai 1977 va filma ultimele scene si ca filmul va fi lansat abia in 1979.
Desi povestirea era relatarea infruntarii dintre 2 personaje Willard si Kurtz intr-un ambient primitive, totusi inca o data Coppola demonstra talentul de a extrage “aurul “ din acest material . Dar imprejurarile nefericite se tin lant : protagonistul principal Martin Sheen a suferit un infarct care putea sa-I fie fatal ., un uragan distruse o buna parte din decoruri , Marlon Brando il inebunea pe Coppola cu pretentiile sale excesive de bani pentru onorariu si cu dublele facute pe gustul sau ,guvernul din Filipine le-a luat elicopterele pe care Coppola le folosea la filmari , fara a-l anunta , pentru ca era in stare de razboi .
Dar Coppola reusi sa depaseasca toate acestea si cu un sunet ,opera lui Walter Murch, si cu o imagine a lui Vittorio Storaro, cu adevarat memorabile , Coppola isi puse numele pe unul din cele mai importante filme a celei de a doua jumatati a secolului XX.
Nelinistit si nerefacut inca dupa filmari , el reuseste sa recupereze tot ceea ce a investit gratie faimei . Isi-si prezenta - aproape fara sa termine montajul – filmul la festivalul de la Cannes, si castiga marele premiu “Palme d’ Or .
A devenit celebra fraza lui Coppola, care –si descrie astfel filmul “ Filmul meu nu povesteste despre Vietnam , Filmul meu ESTE VIETNAMUL “
In 1982, fiind convins ca nimic nu-I sta in cale , filmeaza musical-ul : One from the Heart, care cu un cost mai mare de 20 milioane de dolari face incasari de zece ori mai mici filmul are substanta dar se face vinovat ca aparut intr-o epoca cand pe nimeni nu interesa acest gen de filme .
In 1982 trebuie sa termine un film pe care trebuia sa-l faca Wim Wenders, Hammett, pentru ca Wenders singur abia a terminat 30% din film .
Coppola mai face doua filme The Outsiders si Rumble Fish, care se afla printre filmele cele mai apropiate de persomalitatea sa si care au meritul de a fi descoperot noi talente :Tom Cruise, Matt Dillon, Patrick Swayze, Rob Lowe, Emilio Estévez, Chris Penn , Diane Lane, si nepotul sau Nicolas Cage,care vor triumfa in filmul american in anii urmatori .
Dar esecul ambelor filme il obliga sa se ocupe de un alt film The Cotton Club , fiind convins de producatorul “Nasul-ui “ Robert Evans. Avand indistributie pe Richard Gere, Coppola reusi sa o aduca si pe muza sa ,tanara Diane Lane, Coppola a regizat acest amestec de musical si film politist cu umor si bun gust , dar criticii il terminara si publicul si el ii intoarse spatele .Costurile mai mari decat incasarile , precum si esecul lui One from the Heart, l-au terminat si financiar , dar si artistic.Se presupunea ca s-a terminat cu o cariera atat de stralucitoare .
A aceptat sa faca filme de mana a doua , la comanda , dar in 1986 reuseste sa faca si un film pe gustul sau Peggy Sue Got Married, in care reia tema sa favorita despre temporalitate si atemporalitate .Tot in acelasi an , viata ii da o lovitura puternica ,ii moare primul nascut Gio Coppola.
Incercand sa depaseasca dezastrul din viata personala si profesionala , continua sa lucreze . Lucas le intoarce favoarea lui de American Graffiti,(acum el este cel bogat ,iar Coppola un om ruinat ) dandu-I posibilitatea sa faca Tucker: The Man and His Dream cu Jeff Bridges care s-a transformat in filmul cel mai emblematic pentru Coppola . Acesta a fost filmul pe care Coppola la semnat ca Francis Ford, si nu ca Francis Coppola , dand sa se inteleaga ca aceste filme sunt mai putin filme comerciale
Tucker reprezinta o explicatie a alter-ego –ui propriu ..
Anul urmator a realizat al treilea film «Life without Zoe», din triada realizata impreuna cu prietenii sai Woody Allen si Martin Scorsese, a filmului New York Stories, dar criticii nu s-au sfiit sa comenteze ca filmul sau era cel mai prost din cele trei .
Decis sa scape din criza economica in care se zbatea , Coppola accepta in sfarsit sa mai daca un film despre familia Corleone in schimbul unei sume astronomice si a unei lipse clare de interes . Asa ca in 1990 a fost incheiata trilogia povestirii familiei Michael Corleone, prin Nasul partea III a . Lipsita de epicul si energia predecesoarelor , aceasta «coda», cum el insusi a numit-o este o poveste crepusculara , dar care nu s-a ridicat la nivelul celorlalte , a primit numeroase critici negative , dar succesul de public il ajutara pe Coppola sa-si regleze conturile bancare . Acest film a mai lansat un actor Andy García care a fost nominalizat pentru Oscar
Filmul a avut sapte nominalizari la Oscar , dar nu a castigat nici un premiu . in favoarea unui alt film considerat inferior “Dansand cu lupii “ a lui Kevin Costner. Asta a aratat ca Hollywood-ul era dispus sa admita ca talentul lui Coppola nu s-a evaporat,dar nu era dispus sa-l primeasca iar pe usa principala si nici sa-I inapoieze privilegiile avute in anii 70.
Imediat a inceput sa lucreze la o adaptare a lui Dracula , stiind ca si Orson Welles mereu a vrut sa o adapteze. Avand si o distributie de exceptie Gary Oldman, Winona Ryder, Anthony Hopkins, Keanu Reeves, Coppola incepu o aventura prin care intentiona sa recupereze o atmosfera misterioasa si sumbra .Cu toate ca nu a respectat nici povestirea nici imaginea tipica a vampirului “original” lansata de Bela Lugosi sau Christopher Lee, Bram Stoker's Dracula a fost unul din cele mai mari succese economice pentru Coppola ( din banii castigati si-a cumparat castelul Inglenook o mare suprafata dedicate viticulturii ) si a luat 3 Oscar: costume , machiaj si efecte sonore.
Recuperand criza economica si vitala , s-a apucat de un proiect “personal” «micul » Jack, interpretat de Robin Williams si care pevestea despre un copil care crestea de 4 ori mai rapid decat un copil normal (reluind vecjea tema a timpului ).
Anul urmator a semnat scenariul (din nou dupa 7 ani ) pentru unfilm vazat pe adaptarea pocestirii lui John Grisham The rainmaker,
Inca de la inceputurile sale ca cineaste , F.F. Coppola a avut o cariera tumultoasa ca producator , nu numai pentru filmele sale sau a prietenilor , dar si pentru proiecte care fara ajutorul lui nu se puteau realiza .
A participat la primele filme ale prietenului sau George Lucas, THX-1138 si American Graffiti, asumandu-si o parte din pierderi la prima si finantand distributia la a doua – care s-a dovedit un mare suces
A mentinut financiar proiectul Black Stallion si a scolii sale .
De asemeni unul din filmele cele mai emblematice pentru Kurosawa, Kagemusha, exista datorita interventiei sale ca producator .
In ultimii ani s-a dedicat indeosebi si altor tipuri de afaceri cum ar fi producerea vinurilor in Valle de Napa in California, cu intreprinderea sa Niebaum-Coppola.
De asemeni produce o marca de paste si de salsa : Mammarella. A deschis hoteluri in Guatemala, Belize, si recent in Buenos Aires, si in portul Palermo, zona care acum se numeste Palermo Coppola.
In 1997, Coppola a fundat Zoetrope All-Story, o revista literara care publica mici povestiri SF.
Copii l-au urmat in cariera cinematografica . Sofia Coppola, care la inceput a fost criticata pentru prestatia sa din Nasul III a ajuns azi una din cele mai reputate scenariste si regizoare datorita “ Nevestelor asasine “, Lost in Translation si María Antonieta. Celalat fiu , Roman Coppola, la fel a realizat cateva filme . Pe langa copii, tatal sau , Carmine , a fost un renumit compozitor , care a scris numeroase melodii pentru multe din filmele sale . Iar nepotul sau Nicolas Cage este un recunoscut actor la fel ca si sora sa Talia Shire, interpreta a filmelor Rocky si actrita secundara in trilogia Nasul .
SURSA-http://www.cinemarx.ro/persoane/Francis-Ford-Coppola-6679.html?biografie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu